قیمت طراحی پلان

قیمت طراحی پلان: چه عواملی بر هزینه‌ها تاثیر می‌گذارد؟

نویسنده:

محمدرضا لعلی مفرد

۱۴۰۳-۰۷-۳۰

طراحی پلان اولین و مهم‌ترین قدم در ساخت هر بنایی است. این مرحله، جایی است که ایده‌های شما به واقعیت تبدیل می‌شوند و آینده ساختمان شما شکل می‌گیرد. اما یکی از مهم‌ترین سوالاتی که در این مرحله پیش می‌آید، تعیین هزینه طراحی پلان است. در این مقاله، به صورت جامع به بررسی عوامل موثر بر قیمت طراحی پلان و راهکارهایی برای انتخاب بهترین گزینه با هزینه مناسب می‌پردازیم.

عوامل موثر بر قیمت طراحی پلان

هزینه طراحی پلان تحت تاثیر عوامل مختلفی قرار دارد. شناخت این دسته از عوامل در نهایت به درک بهتر از فرایند طراحی معمار و براورد هزینه کمک شایانی خواهد کرد. در این بخش قصد داریم به بررسی عوامل موثر بر قیمت طراحی پلان بپردازیم و هرکدام را به اختصار شرح دهیم.

متراژ بنا: می‌توان گفت اصلی‌ترین عامل موثر بر قیمت طراحی پلان، متراژ بنای پروژه خواهد بود. بدیهی است که به هر میزان پروژه از مقیاس بزرگ‌تری برخوردار باشد و زیربنای بیشتری داشته باشد، زمان و دقت مضاعف طراح را می‌طلبد و در نتیجه حق‌الزحمه آن بیشتر خواهد شد.

پیچیدگی طرح: طرح‌های پیچیده با جزئیات زیاد، نیازمند تخصص و زمان بیشتری هستند و به همین دلیل هزینه بالاتری دارند.

مواردی که باعث سختی طراحی پلان می شوند:

زوایای تند زمین

عرض کم زمین

نورگیری کم ساختمان

طراحی 3 واحد مسکونی در زمین های متوسط

خواسته‌های بیش از پتانسیل ملک

نداشتن شیب در گذر که باعث زیاد شدن طول رمپ‌ها و سختی در طراحی پارکینگ می شود

عرض کمتر از 10 متر ملک که باعث سختی طراحی پارکینگ می شود

عرض کمتر از 10 متر املاک جنوبی که طراحی پارکینگ در زیرزمین و گردش رمپ در حیاط را غیر ممکن می سازد

قیمت طراحی پلان

 

کاربری ساختمان: کاربری ساختمان (مسکونی، تجاری، اداری و...) هر کدام اصول و قواعد طراحی مرتبط به خود را می‌طلبند و تفاوت‌های زیادی با یکدیگر دارند. بر این اساس طراحی هر کاربری حق‌الزحمه متفاوتی خواهد داشت.

موقعیت جغرافیایی: هزینه طراحی در شهرهای بزرگ و مناطق با هزینه زندگی بالا، معمولاً بیشتر از شهرهای کوچک است. می‌توان گفت این امر ارتباط مستقیم با ارزش ملک خواهد داشت و هزینه نهایی از آن تاثیر می‌پذیرد.

تجربه و تخصص معمار: طراحان و دفاتر معماری که در سطح کشور مشغول به فعالیت هستند، میزان تجربه و تخصص معماری آن‌ها با یکدیگر یکسان نیست. گفتنی است فعالان حوزه معماری که در طول فعالیت حرفه‌ای خود پروژه‌های متفاوتی را برعهده داشتند و از رزومه پرباری برخوردار هستند به طبع جهت طراحی پروژه‌های مختلف قیمت بیشتری دریافت خواهند کرد.

تعداد نیاز طراحی پلان: در صورتی که پلان طبقات به صورت تیپ طراحی شود، حداقل هزینه طراحی در نظر گرفته خواهد شد. اما در صورتی که کارفرما برای طبقات مختلف پروژه خود نیاز به پلان‌های متفاوت داشته باشد و طراحی پلان‌ها در طبقات یکسان نباشد، هزینه نهایی افزایش خواهد یافت.

محاسبه آنلاین قیمت طراحی پلان

با توجه به عوامل متعددی که در قیمت طراحی پلان نقش دارند نمی‌توان قیمت ثابتی برای این امر تعریف نمود.
اما پلتفرم طرح تو طرح بستری فراهم آورده تا کاربران بتوانند با وارد کردن اطلاعات اولیه پروژه که عامل اثر گذار بر قیمت طراحی پلان است، هزینه طراحی پلان برای پروژه خود با هر کاربری ( مسکونی، تجاری، اداری و … ) را با برگزاری مسابقه معماری میان 12000 دفتر معماری و طراح در این پلتفرم، برآورد نمایند.
به این واسطه کارفرمایان و سازندگان در کوتاه‌ترین زمان ممکن و بدون نیاز به برقراری تماس تلفنی یا طی کردن فرآیند پیچیده جهت استعلام قیمت پلان برای پروژه خود، می‌توانند با حدود قیمتی این دسته از خدمات طرح تو طرح آشنا شوند.
گفتنی است برآورد قیمت طراحی پلان، پیش از اقدام فرآیند ساخت موجب مدیریت بهینه بودجه برای پروژه خواهد شد.
پس از محاسبه هزینه طراحی پلان توسط افرادی که به این خدمات نیاز دارند، در صورت تمایل به همکاری با مجموعه، کارشناسان با این افراد ارتباط برقرار کرده و اطلاعات پروژه را دریافت خواهند کرد.

قیمت طراحی پلان طرح تو طرح
صفحه محاسبه قیمت طراحی پلان در طرح تو طرح

روش های طراحی پلان پروژه های ساختمانی

متداول‌ترین روش طراحی پلان پروژه‌های ساختمانی برای کارفرمایان و سازندگان مراجعه به دفاتر معماری است.
دفاتر معماری مختلفی در سطح کشور هستند که طراحی معماری پروژه‌های ساختمانی را برعهده خواهند گرفت،
اما این امر با یکسری چالش‌ها برای کارفرما همراه خواهد بود.
مهم‌ترین امر در این خصوص یافتن معماری است که تجربه کافی در این زمینه را کسب کرده باشد و بتواند نیاز کارفرما را مرتفع سازد.
در این رابطه باید گفت معماران و طراحانی که از رزومه خوبی برخوردار هستند و پروژه‌های متعددی را برعهده داشتند به طبع هزینه بالاتری برای طراحی پلان، طراحی نما و … به عنوان حق‌الزحمه دریافت خواهند کرد.
همکاری با معمارانی که از حیث هزینه طراحی به صرفه است نیز، این امکان وجود دارد تا طرح دریافتی مورد قبول کارفرما واقع نشود و مجددا نیاز به پروسه طراحی و صرف هزینه بیشتر گردد.
دیگر روش دستیابی به پلان برای پروژه کارفرما برگزاری مسابقه معماری است.
پلتفرم طرح تو طرح با توجه به نیاز کارفرما در امر طراحی میان دفاتر معماری و طراحان، پروژه را به مسابقه خواهد گذاشت و به این واسطه کارفرما در خصوص پروژه خود با ایده‌ها و نگرش‌های متفاوتی آشنا می‌شود.
هم‌چنین پس از دریافت طرح‌ها و مشخص کردن نفرات برتر مسابقه، مختار خواهد بود با معمار مدنظر خود جهت طراحی فاز 2 پروژه ادامه همکاری داشته باشد.
از این رو با دریافت چندین طرح، نگرانی کارفرما جهت مورد پسند واقع نشدن طرح‌ دریافتی مرتفع خواهد شد.

طراحی پلان
چند نمونه از پلان‌های طراحی شده در مسابقات معماری طرح تو طرح

طراحی پلان برای کاربری‌ های مختلف

پروژه‌های ساختمانی کاربری‌های مختلفی را شامل خواهند شد. این کاربری‌ها شامل مسکونی، ویلایی، اداری، تجاری، خدماتی و … خواهد بود. بسیاری از دفاتر معماری یا طراحان سطح کشور تاکنون سابقه طراحی پروژه‌های بزرگ مقیاس و یا پروژه‌هایی با کاربری خاص را نداشتند و همواره کارفرمایان این دسته از کاربری‌ها با این چالش مواجه هستند.
چرا که طراحی پلان پروژه‌ها با کاربری مختلف، با یکدیگر تفاوت زیادی دارد و می‌بایست بسته به نیاز آن محیط و کاربران آن طراحی گردد.
جانمایی بخش‌ها و فضاهای مختلف در پروژه‌های مسکونی با پروژه‌ اداری و دیگر کاربری‌ها با یکدیگر کاملا تفاوت دارند و ملاحظات طراحی مختص به خود را می‌طلبند.
از این رو نیازمند دانش، تخصص و تجربه فرد طراح در این حوزه خواهد بود تا تمامی جوانب طراحی پلان با کاربری خاص را در نظر بگیرد و مطابق با آن اقدام به طراحی نماید.
به فرض مثال در طراحی ساختمان‌های مسکونی تمرکز اصلی بر روی استفاده شخصی است و اولویت راحتی کاربران خواهد بود اما در طراحی ساختمان‌های تجاری قابلیت استفاده از فضاها و طراحی کاربردی حائز اهمیت است.

هزینه طراحی پلان

مزایای بهره مندی از طراحی پلان مناسب

بهره‌مندی از یک طراحی پلان مناسب و کاربردی مزایای بسیاری را برای قشر کارفرما شامل خواهد شد. این مزایا ممکن است به قدری از اهمیت بالایی برخوردار باشد که نسبت به هزینه طراحی پلان در اولویت بالاتری قرار گرفته و ارجحیت داشته باشد. چرا که در صورت دستیابی به یک طرح ایده‌‌آل می‌تواند موجب سودآوری مضاعفی برای پروژه شود. در ادامه به برخی از این مزایا اشاره خواهیم کرد.

تسهیل در امر فروش: در صورتی که پروژه شما از پلان مناسب برخوردار باشد و جایگیری فضاها به نحو احسن تفکیک شده و فضای دلنشینی را برای کاربر به ارمغان آورده باشد، قطعا در هنگام فروش، متقاضیان بیشتری خواهد داشت. پلان ساختمان و قرارگیری فضاها امری حائز اهمیت برای خانواده‌های ایرانی به شمار خواهد رفت.

افزایش قیمت پروژه: یک طراحی پلان موفق در پروژه‌های ساختمانی از لحاظ قیمت نهایی برای کارفرما می‌تواند سودمند واقع شود. چرا که استفاده بهینه از فضای موجود پروژه و کمترین پرتی ممکن، می‌تواند منجر به حداکثر متراژ مفید ساختمان شود و به هر میزان متراژ مفید افزایش یابد، هزینه نهایی آن پروژه در هنگام فروش افزایش خواهد یافت.
در صورت تامین حداکثر تعداد پارکینگ نسبت به فضای موجود و پلانی با فضاهای دلباز و کاربردی به ارزش ملک می‌افزاید.

فضایی ایده‌ال برای کاربر: دیگر مزایای بهره‌مندی از پلان خوب، خلق فضاهایی است که حس زندگی را ایجاد نماید و هر بخش به نحوی طراحی شده باشد که از لحاظ دسترسی‌ها، تفکیک فضاهای خصوصی و عمومی، ایجاد محرمیت، ایجاد فضای کافی و … به بهترین شکل صورت گرفته باشد.
هم‌چنین یک پلان مناسب این قابلیت را به پروژه‌های کوچک مقیاس خواهد داد تا از آن چیزی که وجود دارد، بزرگتر به نظر برسد و فضا به اصطلاح بازتر باشد. تمامی این موارد انتظارات ساکنین خانه را برآورده خواهد ساخت.

برآورد قمیت طراحی پلان

نتیجه‌گیری

تاکنون با میزان اهمیت طراحی پلان در پروژه‌های ساختمانی آشنا شدیم و در رابطه با قیمت این دسته از خدمات برای کارفرما اطلاعات کسب کردیم.
در مجموع هزینه طراحی پلان یکی از مهم‌ترین عوامل در ساخت و ساز است. با در نظر گرفتن عوامل موثر بر قیمت و انتخاب یک روش مناسب برای طراحی پروژه خود، می‌توانید یک ساختمان زیبا و کارآمد با هزینه مناسب داشته باشید.

امیدواریم که مقاله مربوطه مورد توجه شما قرار گرفته شده باشد. شما عزیزان جهت ارتباط با کارشناسان طرح تو طرح و دریافت مشاوره، می‌توانید از طریق لینک زیر اقدام نمایید.

درخواست مشاوره

دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است

برای ثبت دیدگاه ابتدا باید وارد شوید

ورود
ارسال تیکت
(۰۲۱)۲۲۸۲۶۳۱۸
ارسال تیکت(ابتدا لاگین شوید)