دفاعیه مسابقه معماری

دفاعیه طراحی ساختمان اداری و تجاری طالقانی

نویسنده:

محمدرضا لعلی مفرد

۱۴۰۳-۰۳-۰۸

جلسه دفاعیه مسابقه طالقانی مورخ 26 اردیبهشت ماه 1403 در روز چهارشنبه و در دانشکده معماری و شهرسازی دانشگاه علم و صنعت برگزار شد.
در این جلسه جمعی از سازندگان، معماران و دانشجویان دانشکده معماری علم و صنعت حضور داشتند.
این مسابقه که به صورت محدود میان تعدادی از آرشیتکت‌ها و دفاتر معماری در طرح تو طرح برگزار شده بود، 7 شرکت کننده داشت که در زمان‌بندی مشخص شده از طرح‌های نهایی خود دفاع کردند.

دفاعیه پروژه طالقانی از ساعت 10:30 آغاز شد و تا ساعت 16 ادامه داشت.
کارفرمای محترم پروژه طالقانی، مهندس صادقی و مالک پروژه مهندس کازرانی بودند. لوکیشن پروژه در تقاطع خیابان شریعتی و خیابان طالقانی تهران قرار داشت و زیربنای آن 4100 متر مربع بود.
هم‌چنین موارد طراحی ساختمان تجاری اداری طالقانی، طراحی پلان و نمای پروژه بود که معماران در مدت زمان مشخص شده ملزم بودند تا طرح‌ها را ارسال نمایند.
این مسابقه از تاریخ 30 دی 1402 آغاز شد و تا 9 بهمن مهلت ثبت نام داشت. پس از اتمام زمان ثبت نام، کارفرمای پروژه تعدادی از شرکت‌کنندگان را انتخاب نمود تا با یکدیگر به رقابت بپردازند.
جایزه در نظر گرفته شده برای این مسابقه از جانب کارفرما 400 میلیون تومان بود که به برندگان مسابقه، اهدا خواهد شد.

جلسه دفاعیه معماری
کارفرمایان پروژه طالقانی

 

در این جلسه، دکتر ایوب علی نیای مطلق به عنوان منتور مسابقه در کنار کارفرما و مالک پروژه حضور داشت و در رابطه با طرح‌های ارسالی از جنبه تخصصی اظهارات خود را بیان کرد.

7 شرکت کننده مسابقه ساختمان طالقانی، مهندس امیرحسین شیروانی، گروه معماری توسعه پایدار هزاره سوم، گروه مهندسی AR، گروه معماری tehran experience studio، مهندس محمد ادیبی فر، گروه معماری آرمین آرمان استودیو و مهندس مازیار گل طینتی بودند که در این جلسه حضور پیدا کردند.

در شروع مهندس شیما علیزاده از اعضای تیم طرح تو طرح، توضیحاتی را در رابطه با روند مسابقه و مدت زمان دفاع معماران ارائه کرد و در نهایت از مهندس شیروانی و مهندس کاظمی دعوت کرد تا به عنوان اولین گروه از طرح خود دفاع کنند.

مسابقه معماری

 

مهندس شیروانی دارای کارشناسی ارشد از مدرسه معماری ورسای فرانسه هستند که 14 سال سابقه کاری در حوزه معماری دارند.
هم‌چنین سابقه فعالیت در دفاتر معماری مهندسین مشاور حرکت سیال و مهندسین مشاور شیردل و همکاران را داشتند.

پروژه‌های معماری ایشان شامل: مجتمع تجاری الماس قم، مجتمع تجاری خزر شهر، مجتمع اداری ملو پارس اهواز، ساختمان اداری فاخر، پروژه اداری پوریا، ساختمان اداری پارک فناوری پردیس و پروژه خانه سلامت در نورماندی فرانسه می‌شوند.

پروژه‌های مهندس کاظمی هم شامل: ساختمان اداری جردن، دفتر مرکزی روز اول شرکت علی بابا، ساختمان مسکونی نیاوران و پروژه ویلای مهرشهر می‌باشد.

مهندس شیروانی در رابطه با طرح ارائه شده گفت: نکته اول در رابطه با حجم پروژه این بود که با توجه به لوکیشن خاص سایت، مقیاس نسبتا تاثیرگذار آن و فضای بازی که موجود بود به این نتیجه رسیدیم که این پروژه قابلیت تبدیل شدن به یک آیکون را دارد و تصمیم گرفتیم که یک برخورد آیکونیک با این پروژه داشته باشیم.

نکته دومی که وجود داشت این بود که سطح اشغال طبقات متفاوت بود. طبقات 2 تا 8 کمتر از طبقات همکف و اول بود و این امر موجب شد تا ما قسمتی از حجم پروژه را در طبقات دو تا هشت کاهش دهیم.

نمایی که برای این پروژه در نظر گرفتیم یک سری نوارهای عمودی هستند که باعث حفظ یکپارچگی حجمی و نما و فیلترینگ نور واحدهای اداری می‌شوند. این نوارها در قسمت ورودی ایجاد یک رواق کرده که به حفظ ارتباط پارک با ویترین تجاری کمک می‌کند. 

دکتر ایوب علی نیا در این رابطه فرمود: در مورد بخش رواق، یک فضای نیمه باز خاص خلق شده است و یکی از نقاط قوت این طرح این است که تجاری به وجود آمده به نحوی است که افراد در فضای بیرون قدم می‌زنند و در عین حال دارند ویترین مغازه‌ها را مشاهده می‌کنند.
این امکان می‌تواند به نحوی باشد تا با استفاده از عناصر الحاقی، این فضا کاربری پیدا کند و تمرکز بیشتری بر روی آن صورت بگیرد.

مسابقه معماری
طرح ارسالی مهندس شیروانی

 

دفتر توسعه پایدار هزاره سوم که به عنوان دومین گروه از طرح خود دفاع کرد، 50 سال است که سابقه فعالیت معماری دارد و حدود 580 پروژه برعهده داشته است.

برخی از آن‌ها شامل: پروژه آرتمیس برای سازمان دریانوردی، پروژه مدرن پلازا، پروژه پارادایس پارک و
پروژه مسکونی تجاری دریا در منطقه 22 ( کارفرما تعاونی صدا و سیما ) که به عنوان طرح برتر منطقه 22 انتخاب شد، به شمار خواهند رفت.

این گروه در دفاعیه عنوان کرد: ما پروژه را به مثابه یک ساختمانی که یک نما به سمت طالقانی و یک نما به سمت شریعتی دارد، در نظر نگرفتیم و برایمان مهم بود که یک چرخشی داشته باشیم از نمای شریعتی به طالقانی و برعکس.

به واسطه این که پروژه در منطقه طالقانی بود و معماران بزرگی در گذشته به سبک های مدرن و معاصر در آن منطقه کار کردند، برایمان خیلی اهمیت داشت که ادای دینی به این افراد داشته باشیم.
چرا که کارهایمان در کنار کارهای اساتیدی نظیر هوانسیان و عبدالعزیز فرمانفرمائیان اجرا می‌شود.

دفتر معماری در طرح تو طرح
تیم توسعه پایدار هزاره سوم

 

فکر کردیم که اگر عبدالعزیز فرمانفرمائیان در سال 2024 معماری این بنا را به عهده داشت چه اتفاقی برای این پروژه رقم میزد.

از این رو به عنوان نماد مدرن ما از مصالح فلز و شیشه استفاده کردیم.

در نهایت رسیدیم به یک پروژه دورگه‌ای که برگرفته از خطوط عبدالعزیز در طرح هایش است و یک حجم شیشه ای مدرن بیرون زده از آن که سر نبش بودن لوکیشن پروژه را تداعی خواهد کرد.

منتور پروژه در رابطه با طرح گفت: لباسی که تن پروژه شده باید کاربری مدنظر رو پوشش بده و طرح ارائه شده به نحوی است که کاملا بیانگر همین موضوع است.
این چرخش‌ها و تداخلات فرمی باید به نحوی باشد که فضاهای نیمه باز کاربردی برای کارمندان محیط اداری به وجود آورد که در این طرح تنها برای برخی از فضاها این امر میسر شده است.

طرح نهایی دفتر توسعه پایدار هزاره سوم

 

گروه مهندسی AR با مدیریت مهندس امیر راثی و همراهی خانم مهندس حسینی سومین گروهی بودند که از طرح خود دفاع کردند.
ایشان کارشناسی ارشد معماری دارند و از سال 1390 در این زمینه مشغول به فعالیت هستند.

35 پروژه اجرایی در ایران داشتند و از سال 1396 به صورت مستقل فعالیت خود را ادامه داده است.

مهندس راثی در دفاعیه گفت: یکی از چالش‌های موجود حل پارکینگ‌های بنا بود که سعی کردیم حداکثر مساحت را برای پارکینگ خروجی در نظر بگیریم.

معماران طرح تو طرح
گروه مهندسی AR

 

با توجه به ستون گذاری‌ها، سعی کردیم خط دور و زوایای ناگونیای ملک در شرق و شمال و جنوب را در شکست‌هایی که در حجم سازی اتفاق می‌افتد با یک روند ساده و به دور از شکستگی‌های ترازی طرح را پیش ببریم.

دکتر علی نیا در رابطه با طرح نظر خود را به این شکل بیان کرد: نکته مثبت طرح ارائه شده کر مرکزی در پلان است که اگر حفظ ضوابط شده باشد کیفیت بالایی دارد.

اما چیزی که در نگاه اول به مخاطب تداعی می‌کند مسکونی بودن طرح است که رخ کار به نحوی که باید تجاری به نظر نمی‌رسد.

به قدری یکپارچه بودن فرم و نداشتن تداخل احجام کمی طرح را به سمت مسکونی برده است.

مسابقات معماری طرح تو طرح
طرح ارسالی گروه مهندسی AR

 

تیم بعدی که از طرح خود دفاع کردند گروه تهران اکسپرینس استودیو بودند که متشکل از مهندس مهراد علی محمدی و مهندس ایمان دانشور هستند و سابقه 15 سال فعالیت در حوزه معماری را دارند.

نمونه پروژه‌هایی که بر عهده داشتند شامل: پروژه مهرشهر، برج چابهار، پروژه آرش و پروژه توده گذاری شهرک ویلایی تنیاتاون که در طرح تو طرح برگزار شد، می‌شود.

هم‌چنین برنده پروژه فستیوال معماران در کامرانیه شده‌اند.

مهندس علی محمدی در جلسه اذعان کرد: پروژه یک لندمارکی است که به یک دیزاین و طراحی ویژه نیاز دارد.
طراحی صورت گرفته به نحوی است که با توجه به شکست‌ها در لول‌های مختلف به دلیل آبزرویشن به وجود آمده نماهای متفاوتی را ایجاد خواهد کرد.

معمار
مهندس ایمان دانشور

 

در واقع مخاطب در پرسپکتیوهای متفاوت از این ساختمان، نماهای غیر یکسان را درک خواهد کرد.

منتور در این رابطه اضافه کرد: تقسیم فرمی صورت گرفته از مزیت‌های بزرگ طرح به شمار می‌رود.

فضاهای نیمه باز اداری به دلیل گپ به وجود آمده فرم مشخصی خواهد داد اما الحاق در این مکان می‌توانست بیشتر رخ دهد.

مسابقه طراحی پلان و نما
طرح نهایی مهراد علی محمدی و ایمان دانشور

 

سپس مهندس ادیبی فر که سابقه همکاری با دفتر توسعه پایدار هزاره سوم را داشته و در حال حاضر مدیر آتلیه گروه مهندسی پویش است از طرح ارسالی خود دفاع کرد.
گفتنی است او 12 سال سابقه فعالیت در این زمینه را دارد.

در رابطه با طرح خود بیان کرد: بر روی بافت منطقه سعی کردیم تاکید ویژه‌ای داشته باشیم.

با توجه به مقدار مساحت مورد نیاز کارفرما، زوایای نامطلوب را برش دادیم و حجمی از قسمت انتهایی کار را کاهش دادیم.

اتفاقی که در پروژه رخ داد ترکیب سنت با مدرنیته بود که داخل یک بافت قدیمی، فضای مدرن اداری را الحاق کردیم.

طاق که یکی از سمبل‌های معماری ایرانی است، سعی کردیم در پروژه لحاظ کنیم اما با توجه به عرض پروژه آن را به صورت افقی قرار دادیم که در قالب پروژه کشیدگی و شفافیت را ایجاد کرده باشیم.

دکتر علی نیا: توجهی که به فرم و پروژه در این طرح شده، قابل تامل است.

کار ارائه شده ارزنده است اما در مجموع جای خالی یک سری تدابیر معماری مشهود است.
فضاهای نیمه بازی که از لحاظ عملکردی، کاربرد مختص به خود را داشته باشد در برخی از واحدهای اداری دیده نمی‌شود.

مسابقه طراحی و معماری طرح تو طرح
طرح مهندس ادیبی فر

 

تیم بعدی که از طرح خود دفاع کرد گروه آرمین آرمان استودیو بود.
این گروه سابقه همکاری با دفتر معماری ارش بعد چهارم فضا و شرکت مشاور طاها را دارد و 8 سال است که در زمینه معماری مشغول به فعالیت است.

آرمین و آرمان رحیمی در مسابقات متعدد طرح تو طرح شرکت کردند و رتبه‌های اول تا سوم را کسب کردند.

نمونه پروژه‌هایی که داشتند شامل: پروژه گل افشان در جردن، پروژه مسکونی داد در شریعتی، پروژه ساید پارک با همکاری گروه ساختمانی نکسا، مجموعه آموزشی دیلم، پروژه مسکونی مریم در الهیه می‌شود.

در رابطه با طرح ارائه شده عنوان کردند: پروژه پتانسیل بسیار بالایی داشت و در عین حال که در نظر داشتیم خواسته‌های کارفرما را پیاده سازی کنیم، طراحی به گونه‌ای باشد تا در ذهن مخاطبان ماندگار شود.

دید فرمال نسبت به این پروژه و خالی کردن بخش سالید باعث شد تا سه بلاک مجزا داشته باشیم و واحدها به این صورت از هم جدا شوند و دیوارهای مشترک از بین برود. از این جهت به نوعی مشاعات از نور بیشتری بهره خواهد برد.
بازی با احجام صورت گرفته باعث شد تا دیگر نیازی به پاسیو نباشد، چرا که تمامی واحدها دو بر شده است.

دکتر علی نیا نظر خود را در رابطه با این طرح به این‌گونه بیان کرد: نکات مثبت زیادی که طرح دارد به خاص شدن پروژه کمک شایانی خواهد کرد.
شکاف ایجاد شده پروژه را از حالت یکدست به سه‌گانه‌ای تبدیل کرده است که یکی نبش و دوتای دیگر بازوی کناری هستند که قوت فرمی طرح را نشان خواهند داد.

در مقیاس خرد هم موجب خلق واحدهای اداری مناسبی شده است.
معماری شکاف میانی از لحاظ متریال و شفافیت جای کار بیشتری دارد که در فرم کمرنگ‌تر است.

مسابقه معماری
طرح ارسالی آرمین آرمان استودیو

 

گروه آخر که از طرح خود دفاع کرد استودیو معماری و طراحی طرح و پیشنهاد به مدیر عاملی مهندس مازیار گل طینتی بود.
در این مسابقه اعضای گروه ایشان به دفاع از طرح ارسالی پرداختند.

اعضای گروه در جلسه دفاعیه عنوان کردند: در پروژه طالقانی سیر تاریخی شکل گیری فضای اداری برای ما از اهمیت ویژه‌ای برخوردار بود.

در ادامه این گروه به تشریح سیر تکامل فضای اداری در جهان پرداخت و با اتکا به روند این تکامل، پیشنهاد تبدیل پروژه به فضای co-working space یا فضای کار اشتراکی را ارائه کرد.
هم‌چنین توضیح داد که با توجه به شرایط و لوکیشن پروژه تبدیل فضای تجاری به فضای کار اشتراکی می‌تواند تا حد زیادی مفید باشد.

دکتر پس از دفاعیه نظر خود را بیان کرد: کار مطالعات صورت گرفته کیفیت بالایی داشت و پرزنت ارائه شده بسیار مفید و آموزنده بود.
هم‌چنین نگاه خلاقانه به لندمارک شدن پروژه ستودنی است.

اما چنین تفکرات و پیشنهاداتی، یک سری مطالعات و طرح توجیه اقتصادی لازم دارد و باید دید که آیا با حذف بخش تجاری هم‌چنان برای کارفرما سودمند واقع خواهد شد یا خیر.

آلترناتیو ارائه شده نمونه یک کو ورکینگ خیلی موفق است اما امکان تبدیل به تجاری مدنظر کارفرما چندان کار آسانی به شمار نمی‌رود.

طراحی ساختمان تجاری و اداری
طرح ارسالی مهندس مازیار گل طینتی

 

در اتمام جلسه که با تشویق حضار همراه بود مقرر شد تا کارفرمایان پروژه پس از بررسی نهایی، برندگان مسابقه را در روزهای آتی اعلام نمایند.
شما در حال حاضر می‌توانید برندگان مسابقه را از قسمت نتایج مسابقه طراحی ساختمان طالقانی مشاهده بفرمایید.
هم‌چنین کارفرمای پروژه از پلتفرم طرح تو طرح جهت برگزاری مسابقه و تمامی معمارانی که در این مسابقه شرکت نمودند و طرح ارسال کردند تشکر و قدردانی کرد.

دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است

برای ثبت دیدگاه ابتدا باید وارد شوید

ورود
ارسال تیکت
(۰۲۱)۲۲۸۲۶۳۱۸
ارسال تیکت(ابتدا لاگین شوید)